Delvis fylld ballong liggande på slagen gulnad åker
Tvåtusen kubikmeter

Varm luft är lättare än kall. Det är principen för att flyga luftballong sedan 1783. Då eldade man med hö eller kol och ballongen var av bomull och papper. Idag är det propan som värmer och brandsäker nylon håller luften* på plats.

*2549 kubikmeter och cirka 90°C

Nederdel av ballong som reser sig under fyllning på slagen gulnad åker med höstfärgad skog i bakgrunden
En helhetsupplevelse

För att komma upp i luften hjälps alla åt: pilot, passagerare och markpersonal. Rigga ballongen, förbered för start och packa ihop efter landning. Fikastunden efteråt avnjuts också tillsammans.

Nederdel av ballong som står upp på slagen åker med höstfärgad skog i bakgrunden
Morgon- eller kvällsmänniska?

Ballongflygning går bra året om, varje årstid har sin charm. Start sker morgon eller kväll och det är alltid vackert väder! Så lägg kalendern åt sidan, det är högtryck och lugna vindar som styr. Piloten ringer någon dag innan det är dags.

Ballong som flyger nära mark med höstfärgad blandskog i bakgrunden
Koldioxid

Propan (gasol) som används för att hålla ballongen varm brinner rent, i princip endast vatten och koldioxid bildas. En flygning alstrar koldioxid som motsvarar förbränning av 50 liter bensin.

*En flygning på en timme alstrar ca 135 kg CO2e (koldioxidekvivalenter)

Säkerhet

Flygsäkerhet är det viktigaste för all ballongverksamhet. Både utrustning och besättning är certifierad och kontrolleras löpande. Verksamheten är deklarerad enligt EASA:s (EUs luftfartsorgan) regelverk och tillsyn sker av Transportstyrelsen och utsedda flygtekniker och instruktörer. Piloten följer fastlagda rutiner, instruerar passagerare och råder över säkerheten för en trygg upplevelse.

Fotografier på ballongen av Dag Österlund 2021

Måns Rasmusson AB
Överboda 35, 905 88 Umeå
070-7164631 hej@rasmussonballong.se