Insidan av liggande ballonghölje från toppen med korgen längst bort
Tvåtusen kubikmeter

Varm luft är lättare än kall. Det är principen för att flyga ballong sedan 1783. Då eldade man med hö eller kol och ballongen var av bomull och papper. Idag är det propan som värmer och brandsäker nylon håller luften* på plats.

*2549 kubikmeter och cirka 90°C

Brännare som eldas, nerifrån med blick in i ballonghöljet
En helhetsupplevelse

För att komma upp i luften hjälps alla åt: pilot, passagerare och markpersonal. Rigga ballongen, förbered för start och packa ihop efter landning. Fikastunden efteråt avnjuts också tillsammans.

Närbild ballong med korg underifrån mot blå himmel
Utsikt från ballong i vinterskoglandskap med ballongens skugga i nederkant
Morgon- eller kvällsmänniska?

Ballongflygning går bra året om, varje årstid har sin charm. Start sker morgon eller kväll och det är alltid vackert väder! Så lägg kalendern åt sidan, det är högtryck och lugna vindar som styr. Piloten ringer någon dag innan det är dags.

Grönt

Det går inte att komma undan: även om propan brinner rent så bildas koldioxid*. Varje flygning kompenseras därför genom en insättning till Vi-skogen som jämnar ut planetens odds.

*En flygning alstrar ca 300 kg CO2e (koldioxidekvivalenter)

Ballong som landat på snötäckt åker med ballonghöljet ihoppackat
Säkerhet

Flygsäkerhet är det viktigaste för all ballongverksamhet. Både utrustning och besättning är certifierad och kontrolleras löpande. Verksamheten är deklarerad enligt EASA:s (EUs luftfartsorgan) regelverk och tillsyn sker av Transportstyrelsen och utsedda flygtekniker och instruktörer. Piloten följer fastlagda rutiner, instruerar passagerare och råder över säkerheten för en trygg upplevelse.

Måns Rasmusson AB
Överboda 35, 905 88 Umeå
070-7164631
mans@rasmussonballong.se